10 Simpele tips voor meer energie

De feestdagen zijn weer voorbij en er staat weer een gloednieuw jaar voor de deur. Met frisse moed en boordevol energie kunnen we er weer tegenaan. Of valt dat wel wat mee met die energie?… De drukte van december kan ook een berg energie kosten. En zelfs zonder de drukte van de laatste maand van het jaar kun je natuurlijk wel eens te weinig energie hebben.

Er zijn tal van dingen die invloed hebben op je energielevel. Wil je het roer definitief omgooien, dan raad ik je aan eens contact met me op te nemen. Maar mocht je dat niet nodig vinden, dan zijn hier alvast 10 simpele tips voor meer energie die je wellicht al een eindje op weg kunnen helpen.

1. Houd de boel in balans

Dit is meer een algemene tip, maar dan wel een essentiële. Het verhaal is simpel: als je gedurende langere tijd meer energie uit de batterij haalt dan je erin stopt, raakt ie vroeg of laat leeg. En dat wil je niet, want als de batterij écht leeg is, is het bijzonder lastig om er weer voldoende energie in te krijgen. Want als het zover is, zit je waarschijnlijk overspannen thuis – of erger.

Zorg er daarom voor dat er net zoveel energie binnenkomt als eruit gaat. Hoe kom je daar achter? Doe deze simpele test eens:

Pak een vel papier en teken er 2 verticale lijnen op zodat je 3 verticale vakken krijgt. In het 1e vak zet je voor 1 willekeurige dag alle dingen die je energie kosten. Achter elke notitie zet je een score van 1 t/m 3; 1 als het weinig energie kost, 3 als het veel energie kost en 2 zit er tussenin. In de middelste kolom zet je alle dingen die je geen energie kosten en geen energie geven. Hier hoeft geen score bij. In de 3e kolom zet je alle dingen die je energie geven. Deze notities geef je wél weer een score van 1 t/m 3.

Alle dingen die je in de middelste kolom hebt opgeschreven kun je voor nu eventjes vergeten. Tel alle scores uit de 1e kolom bij elkaar op en doe hetzelfde met de notities in de 3e kolom. Vergelijk de 2 uitkomsten met elkaar en trek daaruit je conclusie. Scoor je hoger ‘in de plus’ dan ‘in de min’, dan zit je goed. Zit je aanzienlijk hoger ‘in de min’, dan ben jij je batterij dus langzaamaan aan het leegtrekken. In dit geval wordt het hoog tijd om actie te ondernemen.

Wat kun je doen? In grote lijnen kun je één van onderstaande 2 opties proberen:

  • Kijk of je zaken met een hoge ‘-‘ score kunt wegnemen. Denk bijvoorbeeld na of het nou echt nodig is om ’s avonds zo lang door te werken, of dat je misschien ook wel wat eerder zou kunnen stoppen.
  • Bedenk of je misschien zaken aan het ‘+’ lijstje toe kunt voegen. Wat dit voor zaken zijn verschilt natuurlijk per persoon. Misschien kun je wat meer momenten inlassen waarop je een boek leest of er eventjes uit gaat te wandelen.

Om een vollediger beeld te krijgen van je energiebalans gedurende bijvoorbeeld een gehele week kun je hetzelfde doen voor elke dag van de week en de uitkomst van alle dagen bij elkaar optellen.

2018-01-05T13:10:42+00:00

Laat weten wat je hiervan vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.