2. Luister naar je lichaam

We zijn het zo goed als afgeleerd, maar het werkt nog steeds goed hoor. ‘Luisteren naar je lichaam’ klinkt voor sommige mensen al een beetje te zweverig om serieus te nemen. Maar het is simpeler en vanzelfsprekender dan je denkt. Je lichaam is in beginsel namelijk een perfect functionerend geheel aan complexe samenwerkende systemen. En alles goed gaat, dan heb je simpelweg nergens last van. Klinkt simpel toch? Helaas zijn er niet veel mensen die echt nergens last van hebben. Een belangrijke oorzaak hiervan is stress. Stress is namelijk killing voor je lichamelijke weerstand.

Heb je dus vaak een griepje, ben je regelmatig snotterig of heb je best vaak last van hoofdpijn, neem dit dan serieus. Het is namelijk niet normaal dat je je best vaak niet lekker voelt. Iedereen kan een griepje of verkoudheidje krijgen, maar voor het overgrote deel zou je je gewoon fit en energiek moeten voelen. Is dat niet het geval, dan is het wellicht eens tijd om wat aan je stress te doen. Misschien is het een optie om de hoeveelheid stress naar beneden te brengen. En als dat niet lukt, probeer dan manieren om te ontspannen hier tegenover te zetten.

3. Ontspan!

Zonder ontspanning kan er geen inspanning zijn. Zoals je bij het vorige punt hebt kunnen lezen is het belangrijk je energiebalans neutraal op positief te houden. Kom je er dus achter dat je meer energie uitgeeft dan dat erin komt, dan wordt het tijd om meer te ontspannen. In de drukte van de moderne maatschappij valt het echter soms niet mee om te ontspannen. En met ‘uitvindingen’ als flexibel werken, thuiswerken, etc. begint ‘het werk’ een steeds grotere plek in het alledaagse leven in te nemen. Ben jij zo iemand die moeite heeft tijd te vinden om te ontspannen? In een tijd waar zo’n beetje alles al gepland wordt, kan het dus nodig zijn om ook tijd voor jezelf in te plannen.

Hoe doe je dat? Simpel, net zoals je dat met andere dingen doet: je pakt je agenda en zet bij elke dag gedurende 30 minuten een blokje ‘ontspannen’ neer. Wat je gedurende die 30 minuten doet moet je helemaal zelf weten. Zolang het maar iets is wat je energie geeft natuurlijk! Denk bijvoorbeeld aan een wandelingetje, neem de hond mee naar het grasveldje om de hoek, pak bijvoorbeeld een boek of maak een puzzel.

2018-01-05T13:10:42+00:00

Laat weten wat je hiervan vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.