13. Het daagt je uit en geeft je doelen

Hardlopen geeft je doelen om naar toe te werken. Als je net begint zul je een rondje om de wijk al een uitdaging vinden. Maar als je een tijdje bezig bent zul je merken dat je al een mooi stukje verder kunt lopen. Hierdoor daagt hardlopen je uit om steeds je doelen iets verder weg te leggen. Het stellen van een bepaald doel en het ernaartoe werken, geeft de mens een gevoel van vervulling. Dit kan wonderen doen voor hoe je je voelt, en een geweldig gevoel van vervulling geven wanneer je je doelen haalt.

14. Het leert je doorzetten

Er zijn denk ik weinig hardlopers die nog nooit met een blessure te maken hebben gehad. Zo ben ik zelf recentelijk nog tegen een overbelast scheenbeen en knie aangelopen. Ook gaat het ene loopje nu eenmaal niet zo lekker als het andere. Je bent niet helemaal fit, nog niet helemaal herstelt van dat eerdere loopje, misschien werkt het weer niet helemaal mee of kun je gewoon niet lekker in je flow komen, de ene dag is de andere nu eenmaal niet. Het erkennen van dit soort tegenslagen, en de volgende keer gewoon weer die stap over de drempel te zetten, leert je met teleurstellingen om te gaan en desondanks toch door te zetten. Hardlopen is goed voor je vechtersmentaliteit!

15. Het boost je zelfvertrouwen

En wanneer je er ondanks een aantal tegenslagen de volgende keer toch gewoon weer erop uit gaat en weer ervaart hoe heerlijk het is om te hardlopen, dan geeft je dat een ontzettend goed gevoel. Maar ook ondanks de harde regen tóch gewoon naar buiten gaan om te lopen (wie doet je wat!), of het volbrengen van een doel zoals het uitlopen van een 5 of 10km, of misschien wel je allereerste halve of zelfs hele marathon, geven je zelfvertrouwen een enorme boost. Hardlopen doet wonderen voor je zelfvertrouwen. Het is niet voor niets dat hardlopen vandaag de dag steeds meer als therapeutisch middel wordt ingezet.

16. Hardlopen wordt nooit saai

Voor die mensen die niet graag steeds dezelfde routine uitvoeren, is het allermooiste aan hardlopen misschien wel dat je kunt blijven variëren. Loop door de stad of kies de weidsheid van de weilanden, pak de atletiekbaan of zoek het park op, of ga er helemaal uit en kies een mooi strand of een stuk bos. Ga voor een korte intensieve loop of een langere, rustige duurloop. Loop een fartlektraining of een pittige interval. Denk je dat je een goede loper bent? Kijk eens kritisch naar je looptechniek en kijk waar je kunt verbeteren. Heb je een bepaalde afstand gehaald? Probeer het dan eens in minder tijd te doen. Is een 10km loopje peanuts voor je? Daag jezelf dan eens uit met een halve marathon. Ben je gek op de natuur en wil je wel eens wat anders? Kijk dan eens naar een cross of een trailrun!

Eigenlijk zijn er 1001 redenen waarom ik en zoveel mensen met mij zo ontzettend enthousiast zijn over hardlopen. Maar voor diegenen die niet lopen is het vaak een groot mysterie waarom we er zo gek van zijn. Tegen die mensen kan ik alleen maar zeggen: Trek de stoute hardloopschoentjes eens aan en probeer het eens. De kans is groot dat je nooit meer anders wilt.

2016-11-05T17:02:19+00:00

Laat weten wat je hiervan vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.