Als je een tijdje niks hebt gedaan en je begint weer met trainen, wanneer je de trainingsintensiteit verhoogt of bijvoorbeeld hele andere oefeningen gaat doen, kun je last krijgen van spierpijn. Een branderig gevoel in de getrainde spieren die zelfs bij aanraking pijnlijk kunnen aanvoelen. En als je het goed te pakken hebt, kun je soms nauwelijks iets. Maar wat is nou eigenlijk wijsheid? Kun je wel of niet trainen met spierpijn, of moet je wachten tot het helemaal over is? En wat kun je er tegen doen? Vragen die ik vaak krijg, en terecht. Wat is het beste?

Mysteries

Laten we beginnen met het vaststellen van een paar hele belangrijke dingen.

Geen lichaam is gelijk.
Cliché, maar waar en oh-zo belangrijk om niet te vergeten. Iedereen reageert anders op prikkels. Want waar de een na bijna elke serieuze training spierpijn heeft, zijn er anderen die bijna nooit ergens last van hebben. Zelfs mensen met een slechte conditie en die nagenoeg geen fysieke inspanning gewend zijn, kunnen gewoon helemaal nergens last van hebben terwijl ze een – zeker voor hun – zeer zware training hebben gedaan.

We weten nog lang niet alles.
Ook belangrijk om niet te vergeten. We hebben natuurlijk vaak de neiging om overal een antwoord op te hebben. Maar met zaken als de natuur en het menselijk lichaam zijn er nog talloze mysteries te ontrafelen. En ook al is spierpijn een vrij bekend onderwerp en begrijpen we in grote lijnen wat het is, komt er zo nu en dan nog steeds nieuwe informatie naar boven.

2016-12-07T16:22:30+00:00

Laat weten wat je hiervan vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.