Kan spierpijn kwaad?

In principe niet. In het algemeen wordt ervan uit gegaan dat nadat de spierpijn over is, de betrokken spieren sterker zijn. En alhoewel dat in de praktijk ook bijna altijd zo is – vooral gemeten over een langere periode – is het niet per definitie een feit. Je kunt namelijk ook vooruitgang boeken zonder spierpijn te hebben. Bovendien verschilt dit per persoon. Ik zei het in het begin van dit blog al: geen lichaam is gelijk. Sommige mensen hebben elke keer dat ze trainen in meer of mindere mate spierpijn, anderen hebben nergens last van, ondanks het feit dat ze een gigantisch zware training gedaan en ze geen ervaring in sport hebben. Genetische aanleg lijkt hier een belangrijke rol in te spelen, maar dit lijkt een van die dingen te zijn waarvan we nog niet precies weten hoe het werkt.

Kwaad kan het echter niet. Tijdens de periode waarin je spierpijn hebt, zijn de pijnlijke spieren minder belastbaar zijn en kan de mate waarin je ze kunt bewegen – de zgn. range of motion – beperkt zijn. En natuurlijk voelen ze pijnlijk aan. Maar ook al wordt deze pijn veroorzaakt door microscopisch kleine schade in de spieren, het lichaam zorgt ervoor dat deze schade in het ergste geval na een paar dagen weer is gerepareerd. En zolang het lichaam daar voldoende de kans toe krijgt, zal er geen blijvende schade zijn van de spierpijn. Bovendien zorgen zogenoemde T-cellen ervoor dat de spierpijn elke keer een stukje minder zou moeten zijn [1]. Het lichaam is een ster in aanpassen.

Wel of niet trainen met spierpijn?

Een vraag die je vaak hoort wanneer je werkt in een sportinstelling. En de meningen zijn verdeeld! Over het algemeen heerst de veronderstelling dat men na een training de getrainde spieren minimaal een dag rust zou moeten gunnen om ze de gelegenheid te geven te herstellen, of je nou wel of niet spierpijn hebt. Twee dagen na een training zou je in principe dus gewoon weer moeten kunnen trainen. Met gezond verstand kom je hierbij een heel eind; pas de training aan aan wat je spieren aankunnen.

Maar wat doe je dan als je pas 2 dagen na je training enorme spierpijn krijgt? In dat geval zou ik simpelweg luisteren naar je lichaam. Als je zoveel spierpijn hebt dat je niet op een normale manier de trap op of af kunt lopen, of uit de bank kunt komen, dan is het hoogstwaarschijnlijk beter om je lijf nog een dagje rust te gunnen. Maar 2 dagen rust zou genoeg moeten zijn, ook al heb je soms nog langer spierpijn. Er is onderzoek gedaan waaruit naar voren komt dat het trainen van een spier(groep) waar je spierpijn hebt van een training 3 dagen eerder, in ieder geval geen extra schade aan de spier toebrengt, of het herstel vertraagt [2].

2016-12-07T16:22:30+00:00

Laat weten wat je hiervan vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.